Vi behöver inte peka finger i den här valsen mina vänner. Vi är för få helt enkelt. Vi är för få svenska lag som drar fram för få bra spelare med potential, vi är för få som tränar upp ynglingarna till de nivåer vi eftersträvar.
Tror knappt att det skulle hjälpa om alla lag i SBBL köpte in EN mvp+ 18-åring och tränade honom i 6 säsonger. Det finns helt enkelt inte spelarmaterial så det räcker.
Så ingen större skugga ska falla över nuvarande FK, tidigare eller kommande. Sen kan man såklart klaga lite på enstaka matcher men när spelarmaterialet ser ut som det gör så är det ganska begränsat vad man kan göra som FK.
Vattjom är som ni säkert vet i en uppbyggnadsfas, eller vad man nu ska kalla det. Vi omgrupperar hur som helst.
Målet har varit att få ordning på ekonomin vilket borde kunna vara avklarat under nästa säsong. Förhoppningsvis spelar vi kvar i SBBL då.
Siktet är inställt på en eller flera svenska TO där långsiktiga målet är Landslaget. Men jag kommer inte att böja ryggen allt för mycket om det helt enkelt inte finns spelare som passar/duger.
Eftersom det troligen blir en ren och skär omstart av klubben inför säsongen EFTER nästa säsong, så är jag öppen för vilken sorts spelare jag kan träna, Inside, Outside eller minst troligt SF. Känns som ALLA försöker bygga SF nu för tiden...
Skulle vara kul att skapa en spelare med verklig spetskompetens både på primära egenskaperna OCH en sekundär, som kanske en grym SG med högt SB =) eller en C med grym PA.
Vi behöver ju lag som dels tränar upp 18-20 åringarna till bra nivåer, sen de som utvecklar dem mellan 21-24 och kanske viktigast: lag som nöter vidare efter 24 års ålder. Det är svårt för ett SBBL-lag att köra 18-19-åringar i matcherna och förvänta sig att gå långt i cupen eller inte försaka seriematcher...
Så tro inte att vi ligger och fiser i SBBL, vi ligger som gäddorna i vassen och väntar på de där goa firrarna (svenska TO) medan vi låter småmörtarna simma lugnt förbi. Det är väl inte så många SBBL-lag som har så mycket pengar i kassan heller vad jag förstått.