BuzzerBeater Forums

BB Sverige > Landslaget

Landslaget

Set priority
Show messages by
From: Jokehim

This Post:
00
165555.587 in reply to 165555.586
Date: 10/9/2012 4:03:12 AM
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
190190
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Tycker Knutsson håller för att spela i SBBL. Däremot är det tufft att betala 1.5 miljoner för en spelare som inte är nyckelspelare i SBBL. Jag hade nog köpt in Knutsson om det inte varit så att min stjärnguard inte är lämpad att spela som SG. Hade Cesys varit ett bra alternativ på SG eller Knutsson varit tränad som SG hade det passat utmärkt för mitt lag då han låg i den löneklass jag var intresserad av att köpa spelare i och Cesys i princip är fulltränad och lätt hade gått att ta bort ur träningsrotationen.

Synd att det är min estniske spelare och inte svenska spelare som är superstar potential för med bara perennial kommer Blomstedt endast bli en nyttig backup i mitt egna lag.

This Post:
11
165555.588 in reply to 165555.584
Date: 10/9/2012 4:42:46 AM
Overall Posts Rated:
66
Onekligen en intressant diskussion som dragits igång. Jag anser att vi (läs: ni) som är så grymt engagerade och verkligen vill att Sverige ska bli en starkare BB-nation måste utvärdera och diskutera fram sätt att hjälpa vårt land på bästa sätt.
Precis som Rosen nämner lyckades jag plocka upp en, just då, relativt oslipad Killmar och har lyckats förädla honom till den nyckelspelare för vårt landslag han är idag. Det är inte ofta en sådan "råvara" dyker upp på transfern och jag hade turen att upptäcka honom, samt för tillfället ha tillräckligt med kapital att köpa honom. För ett par veckor sedan lade jag också vantarna på en gammal U21-stjärna vid namn Andreas Liljenborg. Tanken är att han ska få utvecklas under Killmars mentorskap och förhoppningsvis nå upp till samma nivå en vacker dag.
Div.2 eller SBBL för dessa talanger hoppas jag inte påverkar deras utveckling alldeles för mkt, eller vad säger du Rosen? ;)

This Post:
11
165555.589 in reply to 165555.588
Date: 10/9/2012 5:23:55 AM
Overall Posts Rated:
3434
Kan säga att fram till ungefär säsong 15 gick det bra att träna 19-20-åringar i SBBL.
Då handlade debatten mer om att SBBL genererade för mycket deg och att det aldrig skulle gå att komma ikapp lagen där uppe. Följden av detta blev en kapprustning där utländska lönemonster inhandlades för slumpsummor på transfern och medellönerna sköt i höjden.
Skitlag som aldrig tränat annat än GS tog steget upp och kunde för uppflyttningsmilijonen köpa en tillräckligt stark femma 30-åringar för att hålla sig kvar och slå sig själva för bröstet.....
Jag skyller på Deflationen. BB, svenska LL och SBBL hade varit på en mycket bättre plats idag om man till viss del var beroende av egentränade produkter av ekonomiska skäl.
Det var man när en medelålders 35k PF gick loss på 2.5 millar!

This Post:
00
165555.590 in reply to 165555.589
Date: 10/9/2012 6:25:36 AM
Overall Posts Rated:
2929
Klockrent!

From: Rosen

This Post:
00
165555.591 in reply to 165555.586
Date: 10/9/2012 7:58:14 AM
Overall Posts Rated:
7373
Knutssons usla ST och FT var en stor nackdel. Sen Hade han visserligen som du säger bra Pa och OD, men den totala avsaknaden av skottförmåga är ett stort problem, oavsett om man spelar look inside eller inte, oavsett om han spelar PG eller inte.

Sedlund håller ju inte heller för SBBL egentligen.

This Post:
00
165555.592 in reply to 165555.589
Date: 10/9/2012 8:12:54 AM
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
190190
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Deflationen i BB är en trist verklighet. Känns som att de pengar man kan göra på att träna spelare äts upp av de dyra tränarna som krävs för att lyckas med detta. Man ju onekligen undra varför det ska vara så extremt dyrt bara att köpa en nivå 5 tränare när träningen ger så usel vinst.

Att tränarna är så dyra sen man införde transfermarknad på tränarna har onekligen även det varit en stark orsak till att man inte uppmuntras tränare spelare i SBBL (och ingen annan stans heller för all del).

Om jag ska satsa på Mazzolini som är ute på transfern nu ska jag helst lägga över halvmiljonen för en tränare som tar 25-30k i veckan i lön. Till det tillkommer att en sån talang kostar minst halvmiljonen. För träning i tre säsonger för att kunna ta en plats i U21 kommer totalkostnaden för spelaren att ligga runt 2.5 miljoner. Då är spelaren inte tillräckligt bra ens för att vara en bra backup i SBBL och inte ens säkert att spelaren kan bidra med mycket i division II. Martin Jonasson som är en rätt bra tränad spelare med Hall of Fame potential gick för strax över miljonen när han såldes efter 3 års relativt effektiv träning. Då tycker jag nog att han gick för ett med dagens transfer högt pris. De som då har varit med och tränat spelaren har då gått back på spelaren trots att man inte ens haft en spelare som tillfört egna laget just något under dessa säsonger.

Daniel Knutsson som tränats ytterligare en säsong och som är än effektivare tränad gick inte för mycket mer (1.6 miljoner) så även han hade antagligen varit en förlustaffär med mina beräkningar och då tvingades nästintill hans ägare till slut sälja han pga hög lön.

Det finns självklart spelare som säljs för över 1.6 miljoner men de är inte många till antalet och då krävs det att man multitränat spelaren och än mer krånglat till det för sitt lag.

I mitt exempel har jag inte räknat in extraintäkter för att man kan träna upp till 3 spelare effektivt. Men det är ju helt omöjligt att ha 3 spelare som kan ge intäkter liknande mitt exempel om man spelar i SBBL. Det krävs ju att man ska ha en spelare som Martin Jonasson som starter i vissa matcher och då kan man nog direkt ge upp andra planer än att bara försöka hålla sig kvar.

Inget nytt detta om hur olönsamt det är att träna spelare men ville ändå exemplifiera hur extremt åt andra hållet BB har gått. Är ju inga jättesummor man torskar per säsong om man köper en 27-årig spelare för 1.5 miljoner och att köpa en spelare likt Daniel Knutsson kan ju vara ett klipp för den som inhandlar spelaren vid 22 års ålder då man får en skapligt slagkraftig spelare som man kan förädla vidare och nyttja i runt 10 säsonger. Inte många kronor per säsong man fick betala då ...

This Post:
00
165555.593 in reply to 165555.592
Date: 10/9/2012 9:05:12 AM
Ratu BK
SBBL
Overall Posts Rated:
207207
Kan intstämma i nästan allt ni skriver.
Har den här säsongen tagit in två nya TO, båda med u-21 i tankarna och priset är verkligen högt. Ligger näst sist trots en i övrigt bra trupp.
Med all logik är det inte "värt det", förutom att spelet blir förbannat trist om man ska träna GS eller Free throws...
Sen håller jag inte med det nån skrev om SF inflationen... vi har en spelare med 49k i lön (Yngvesson).... Är väl snarare så att det är bra för landslaget om det kommer fler bra SF, då det är de mest flexibla spelarna som finns.
Har vi tre st med +100k i lön så kommer det höja oss en nivå, är jag övertygad om.

This Post:
00
165555.594 in reply to 165555.593
Date: 10/9/2012 9:27:14 AM
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
190190
Second Team:
Jokehim Maniacs II
En liten risk är inte enbart att vi får många SF utan att vi får många löneoptimerade guards med bra inside skills som inte når upp till sin maxkapacitet outside. Tror dock att man ha rätt bra inside och ändå nå sin max outside vid 25-26 års ålder om man har MVP potential. Med HoF finns risken att man inte når upp till sin max däremot om man tränar för mycket inside.

This Post:
00
165555.595 in reply to 165555.594
Date: 10/11/2012 10:55:13 AM
Ratu BK
SBBL
Overall Posts Rated:
207207
Ang Hayastan förlusten för ett tag sen kan noteras att landet har 17st bb users. Ganska bra jobbat m.a.o att få ihop ett vettigt landslag på det.

Advertisement