Spelar betygen ingen roll?
I matchmotorn, nej det gör de inte. Betygen är egentligen en grund för att du ska kunna jämföra ditt eget lags utveckling.
De betyg som är riktigt intressant är returtagning samt off flow som är de betyg som verkligen visar dels hur returtagningen bör se ut samt hur lätt dina spelare har att komma till bra skott. Notera dock att båda dessa viktas ganska rejält beroende på pos, så när du jämför returtagningsbetyget med den faktiska returtagningen bör du bara titta på C o PF + en del av SF. Det är nästan bara deras RB som speglas i ditt lagbetyg. För off flow är det ju lite tvärtom, där viktas PG högt följt av SG o SF.
Det främsta jag tittar på när jag ska avgöra om matchen slutar rättvist eller inte är poäng/100 skott. Där viktas enskilda spelare mycket mot deras resp försvarare. Man kan därigenom ganska enkelt se hur sina spelare presterade jämfört med hur de borde presterat.
Tex din match mot GIF så ser du att GIFs spelare har större chans att göra poäng på sina skott. Det är bara din C o PF som ligger över 100 i förväntade poäng. Där kan du också se att både dina SG o din SF underpresterar rejält.
I matchen mot telefonplan ser du ju överlägsen ut på lagdelsbetygen, men ser man på p/100skott ser man att bara din PF har riktigt bra chans att göra poäng. På andra pos har tele en liten fördel (på tex Sg en stor fördel).
Det finns såklart andra faktorer att räkna in också, tex straffar.
Jag vet inte om inställning avspeglas i p/100skott, men med tanke på din match mot NIL misstänker jag att så inte är fallet.