BuzzerBeater Forums

Sverige - SBBL > Säsong 12

Säsong 12

Set priority
Show messages by
From: Pinone
This Post:
00
135946.62 in reply to 135946.61
Date: 4/11/2010 5:51:39 AM
Overall Posts Rated:
11
Tydligen suger jag på det här spelet.. Jag funderar allvarligt på att sluta. Jag fattar ingenting. Jag förstår inte varför jag har förlorar i mina tre nederlag den här säsongen :-(
Spelar betygen ingen roll?

From: Mannen

This Post:
00
135946.63 in reply to 135946.62
Date: 4/11/2010 9:23:24 AM
Overall Posts Rated:
7575
I den senaste har det ju helt klart med inställningen till matchen, du tar det lugnt och han spelar crunch time. Inställningen visas inte i betygen.

Jag brukar tänka på det lite så här, att ditt prominenta inside anfall ger dig kanske 50% på ett visst skott. Säg att du ska slå en tärning med sex sidor och på 4 eller högre så sitter skottet. Inställningen ta det lugnt gör däremot att du efter slaget måste ta -1 från resultatet, dvs i själva verket måste du slå 5 eller högre (33%). Din motståndare som har sämre betyg kommer till sämre skott kanske sätter dem på 5+ (33%) men han spelar CT så han får lägga till +1 på sina slag, dvs 4+ räcker för hans del. Exakt vilka delar som påverkas och hur mycket vet jag inte men att det är en justering på liknande sätt som jag beskrivit ovan är jag rätt säker på.

/Mannen
From: sku88an

This Post:
00
135946.64 in reply to 135946.62
Date: 4/11/2010 10:29:20 AM
Overall Posts Rated:
2929
Spelar betygen ingen roll?

I matchmotorn, nej det gör de inte. Betygen är egentligen en grund för att du ska kunna jämföra ditt eget lags utveckling.

De betyg som är riktigt intressant är returtagning samt off flow som är de betyg som verkligen visar dels hur returtagningen bör se ut samt hur lätt dina spelare har att komma till bra skott. Notera dock att båda dessa viktas ganska rejält beroende på pos, så när du jämför returtagningsbetyget med den faktiska returtagningen bör du bara titta på C o PF + en del av SF. Det är nästan bara deras RB som speglas i ditt lagbetyg. För off flow är det ju lite tvärtom, där viktas PG högt följt av SG o SF.

Det främsta jag tittar på när jag ska avgöra om matchen slutar rättvist eller inte är poäng/100 skott. Där viktas enskilda spelare mycket mot deras resp försvarare. Man kan därigenom ganska enkelt se hur sina spelare presterade jämfört med hur de borde presterat.

Tex din match mot GIF så ser du att GIFs spelare har större chans att göra poäng på sina skott. Det är bara din C o PF som ligger över 100 i förväntade poäng. Där kan du också se att både dina SG o din SF underpresterar rejält.

I matchen mot telefonplan ser du ju överlägsen ut på lagdelsbetygen, men ser man på p/100skott ser man att bara din PF har riktigt bra chans att göra poäng. På andra pos har tele en liten fördel (på tex Sg en stor fördel).

Det finns såklart andra faktorer att räkna in också, tex straffar.
Jag vet inte om inställning avspeglas i p/100skott, men med tanke på din match mot NIL misstänker jag att så inte är fallet.

This Post:
00
135946.65 in reply to 135946.64
Date: 4/11/2010 1:05:35 PM
Overall Posts Rated:
8080
I matchmotorn, nej det gör de inte. Betygen är egentligen en grund för att du ska kunna jämföra ditt eget lags utveckling.

Nja, det här vill jag säga är ett direkt felaktigt påstående. Används betygen rakt av i matchmotorn? Antagligen inte. Finns det en hög korrelation mellan lagdelsbetygen och hur matchmotorn fungerar? Ja, definitivt! Det är dessutom ett enskilt klart bättre verktyg för att förutsäga matchresultatet än pp100 (fast bäst är dom tillsammans).

This Post:
00
135946.66 in reply to 135946.63
Date: 4/11/2010 1:07:42 PM
Overall Posts Rated:
8080
Hmm, intressant och förmodligen ganska bra tumregel även om det inte har ett direkt samband med hur inställningen fungerar!

From: Dr. Mike

This Post:
00
135946.67 in reply to 135946.62
Date: 4/11/2010 1:17:03 PM
Overall Posts Rated:
2828
Hmm, ser inte sa konstigt ut. jag korde CT och hade hemmaplan. Spelade aven 2-3 zon som drar ner din mega-C. samtidigt satter mina vingar skotten och inside tar vi returer, och vi vinner med 30. Installning, installning, installning, sa vinner man aven i RL...

Last edited by Dr. Mike at 4/11/2010 1:17:46 PM

This Post:
00
135946.68 in reply to 135946.66
Date: 4/11/2010 2:31:50 PM
Overall Posts Rated:
7575
Klistrar in en kommentar som bidragit till min bild kring tänket med inställning:
The entire news item seems to be ...well, kinda clear:
Right now, Take it Easy and Crunch Time affect the skills of the players; for example, the same player will behave as if his rebounding skill is higher when the team is playing Crunch Time. In the new version, his rebounding skill will remain the same, but he'll have a better chance at getting to rebounds that come down between players. You can think of the combination of these changes as our decreasing the random factor by averaging more dice, and then Crunch Time as a way of weighting the dice in your favor.

/Mannen
From: Pinone

This Post:
00
135946.69 in reply to 135946.67
Date: 4/11/2010 2:51:06 PM
Overall Posts Rated:
11
Hmm, ser inte sa konstigt ut. jag korde CT och hade hemmaplan. Spelade aven 2-3 zon som drar ner din mega-C. samtidigt satter mina vingar skotten och inside tar vi returer, och vi vinner med 30. Installning, installning, installning, sa vinner man aven i RL...

Om inställninen är så avgörande varför har jag förlorat två matcher den här säsongen där jag har spelat normalt och mina motståndare ta det lugnt?
Jag sa inte av resultaten var konstig, jag sa bara att jag förstår inte hur det har spelet fungerar. Förmodligen spelar jag som om det vore som Hattrick, och tydligen är det helt annorlunda. Men 60-90.... nej, jag tycker inte att det var rättvis.

From: Mannen

This Post:
00
135946.70 in reply to 135946.69
Date: 4/11/2010 3:10:37 PM
Overall Posts Rated:
7575
Var så länge sedan jag spelade hattrick men som jag mins det är det här helt annorlunda. Här tror jag ärligt det bästa är att tänka basket, även om det givetvis inte är som riktig basket så är det verkligen meningen att det ska vara det och mycket stämmer.

Jag tror du är på god väg att minska risken för liknande förluster igen. Bra passing på PG, SG och SF tror jag nästan är ett måste om man ska lyckas få in bollarna till sina vassa insidespelare. Det räcker ju inte att de kan göra poäng på vem som helst om de aldrig får bollen. Sedan tror jag att det är viktigt att man har hot utifrån annars kommer försvaret bara dubbla på dina gossar under korgen. Det är mina tankar behöver ju inte stämma, men kan vara något att tänka på iaf.

/Mannen
This Post:
00
135946.71 in reply to 135946.65
Date: 4/11/2010 4:47:22 PM
Overall Posts Rated:
2929
Nu gav jag min åsikt o hur jag tänker när jag ser på matchrapporterna... kanske kunde klargjort mer tydligt att det inte var 100%-ig fakta men, men.

Jag vet att våra åsikter går isär en del just kring detta ämne. Vi har la debatterat om detta tidigare så tänker inte göra det (så mkt iaf :p) igen då vi uppenbarligen inte ha ändrat våra tankesätt :)

Dock måste jag säga att det du citerade tycker jag fortfarande stämmer. Är ganska säker på att det är ett BB-uttalande men orkar inte kolla upp det just nu. Jag tycker att MM verkar se mer till de indv spelarna är lagdelarna vilket gör att lagdelsbetygen ibland kan skilja ganska mkt mot hur jag tror matchen simuleras.

This Post:
00
135946.72 in reply to 135946.65
Date: 4/11/2010 5:22:00 PM
Overall Posts Rated:
7575

Nja, det här vill jag säga är ett direkt felaktigt påstående. Används betygen rakt av i matchmotorn? Antagligen inte. Finns det en hög korrelation mellan lagdelsbetygen och hur matchmotorn fungerar? Ja, definitivt! Det är dessutom ett enskilt klart bättre verktyg för att förutsäga matchresultatet än pp100 (fast bäst är dom tillsammans).

Om jag ska säga något som talar mot att man kan förutspå matcherna utifrån lagdelsbetygen så är det väll att det finns ett försvarsalternativ som bara sänker lagdelsbetygen.

Jag tycker att lagdelsbetygen kan fungera bra för att bedöma matcher förutsatt att ett av lagen är ditt eget. För mig är lagdelsbetygen 3 kort av 5 i en pokerhand. Det är bara du själv som vet de sista två korten. Men det är klart är det Bissys tre ess som visas så är det inte så svårt att se att han troligen vinner.

/Mannen
Advertisement