Det skulle medföra jämna och spännande matcher för samtliga lag genom hela cupen, samt att det skulle medföra att chansen att det bästa laget har störst chans att vinna turneringen. Det skulle även medföra att den största nackdelen med nuvarande system försvinner, dvs att vissa lag får 10 gratis TIE matcher under säsongen emedan andra lag inte får någon.
Fördlarna du nämner har med själva seedningsförfarandet att göra och inte med att vissa lag står över. Om vi tar en väldigt liten turnering med bara semifinal och final som exempel och vi låter det bästa laget stå över en omgång, så kommer dom mao gå direkt till final. Det innebär att den ena semifinalen inte spelas, medan den andra har spelas av de lag som ändå skulle ha spelat den. Bortsett från alternativet som jag nämnde att antalet omgångar i cupen utökas så att de första omgångarna kan ses som ett kval.
Nu blev det långt och jobbigt, jag svarar på första delen här till att börja med.
Jag håller med dig att om att mitt förslag faller om det är fyra lag, och jag menade aldrig att ett lag ska bli utan cupspel för att ett annat ska gå direkt vidare. Utvidgar du till tex åtta lag kan du få strukturer som:
1 - 1 segrare
12 - 12 final
14 23 - 23 semi
18 27 36 45 - 34 kvart
-45
-58 67
Det är ju en nackdel att det blir längre men om man begränsar sig till att div två och pro kommer in senare borde det inte påverka så mycket. Själva poängen är att det blir jämnare matcher. Det system du förespråkar tycker jag kommer ge de bra lagen för mycket ent
Det här är kul men tar lite mycket tid, får se om jag kan återkomma...