Først og fremmest tillykke med valget. Det var rart at se der i sidste øjeblik var flere kandidater til posten som landstræner, og ikke mindst antallet af afgivne stemmer.
Kontinuitet er en god ting, men udvikling og ny tænkning er heller ikke dårligt. Set i det lys, er det selvfølgelig ærgerligt at der kun er en enkelt spiller, Emil Schlosser, som er god nok til at tage springet fra U21 til 'det rigtige' landshold.
Jeg forstår godt landstræneren efterlyser flere managers, som træner deres danske talenter i længere tid, således de kan tage kampen op mod de etablerede spillere på landsholdet. Samtidigt forstår jeg godt de managers, der sælger deres trainees når de spiller sidste sæson på U21 landsholdet eller når de træder ind i 'de voksnes rækker'. Der er gode penge i at sælge spillerne på dette tidspunkt, men ofte ender det med at spilleren ikke trænes længere, hvorfor fødekæden til 'det rigtige' landshold ophører. Det er selvfølgelig ærgerligt, men her er det de danske DBL hold, som ceteris paribus, har økonomien til at købe og videreudvikle potentielle landsholdsspillere. De lavere rangerende hold har ikke økonomi til at træne f.eks to centerspillere, der begge skal have en løn på over 100k, hvis de samtidigt gerne vil op i rækkerne.
Dilemmaet er jo at mange managers vælger i mellem at træne spillere til U21 landshold eller det 'rigtige' landshold. Lavere rangerende hold har gode muligheder for at få en spiller på U21 landsholdet, mens prisen for at få vedkommende på 'det rigtige' landshold er mere træning og høj løn.
Har noteret mig at flere af topholdene i DBL er begyndt at købe danske spillere, men detville løsningen være at landstrænerene offentliggør, hver gang der bliver sat en spiller til salg på deres respektive hold, således sandsynligheden for at spillerne bliver i DK og trænes forbedres - til glæde for alle??
Husk på at en dansk landsholdsspiller giver højere merchandise indtægter end en udenlandsk.