Jag försöker förklara hur jag tänker.
1. Vi vet att vid en viss lönenivå når spelaren sitt soft cap
Var vet vi det ifrån? Vi vet att vid en viss skicklghetsnivå, så kommer soft cap att nås (enligt reglerna). Att många verkar knyta detta direkt till lön, ser jag mer som ett tecken på att det är lätt att göra den kopplingen, snarare än att det ligger någon direkt sanning bakom den.
Det mjuka taket innebär i praktiken att det finns ett tak för vilken skicklighetsnivå (och tillhörande lön) en spelare med en viss potential kan nå. eftersom det är högst osannolikt att soft cap slår till "hårt", utan det är snarare en kontinuerlig och "snäll" funtion, så blir det i praktiken svårt (eller t.o.m. omöjligt) att komma fram till när denna soft cap passeras, utan det enda som faktiskt ger något är att se hur bra en spelare med en viss nivå har hunnit bli vid en viss ålder (vilket är vad jag angivit i min tabell).
Värt att notera är att båda de starters jag angav är relativt unga, 22 respektive 23 år, och det har alltså inte funnits jättelång tid att nöta träning efter att dom nått soft cap, men lika fullt är löneskillnaden mellan C och PG stor.
(Jag är av naturen skeptisk till sån här "samlad" information. Min uppfattning är att de många gånger bygger på missuppfattnigar och framväxta "sanningar". Ingen vet egentligen var "sanningarna" kommer ifrån, men plötsligt bygger man hela resonemang utifrån dessa. Jämför clowner i HT om du var med på den tiden )