BuzzerBeater Forums

BB Sverige > Making of "Sticky - NewbieGuide"

Making of "Sticky - NewbieGuide"

Set priority
Show messages by
This Post:
00
63864.9 in reply to 63864.7
Date: 2/22/2009 7:08:28 AM
Overall Posts Rated:
88
Bumpar denna tråd lite.

Håller nämligen inte alls med. Självklart ska det finnas en svensk guide! Och jag tänker skriva den här och nu i nästa post. Den kommer att utgå helt och hållet från mina erfarenheter och jag kommer med flit inte att läsa de guider som finns på engelska redan. (Har iofs redan läst de säkert, men det var nog ett tag sedan nu, för jag minns det inte.)

Sedan får ni alla naturligtvis ha synpunkter på innehållet, och ta bort, lägga till eller skriva egna varianter utifrån era erfarenheter.

This Post:
00
63864.10 in reply to 63864.9
Date: 2/22/2009 8:23:04 AM
Overall Posts Rated:
88
Hej!

Välkommen till Buzzerbeater. Detta är ett spel som simulerar att du är ägare till ett basketlag. Du får därmed de instrument du behöver för att köpa och sälja spelare, ta ut ett lag, välja strategier på planen samt långsiktiga strategier för att stärka lagets ekonomi.

Vad är det första jag gör?
Börja med att läsa igenom denna guide. Jag vet att den är lång, men den ger en mycket god grund att stå på. Innan du gjort det, sparka inga spelare, köp inga nya och sälj inga. Viktigt att förstå som ny är att det i första hand gäller att bygga upp en långsiktig strategi med målet att tjäna så mycket pengar som möjligt. Detta tar 1-2 säsonger, så om du är en person som vill nå mycket snabba framgångar är nog inte detta spelet för dig.

Ekonomin
Låt oss därför börja med ekonomin. Det finns två sätt att få mer pengar:
1. Vinn matcher, få nöjda supportrar som köper dyra biljetter till dina matcher.
2. Träna spelare 2-4 säsonger och sälj dyrt.

Dessa två sätt går utmärkt att kombinera. Vi börjar med att få en bra strategi för punkt 1. Börja med att höja biljettpriserna, de är för låga från början. En bra start kan vara 15, 60, 180, (800). Dessa priser gäller alltså när du vinner en del matcher, och du lär knappast få fullsatt första matchen, men det är meningen. Har du fullsatt missar du i min åsikt lite inkomst på för låga biljettpriser. Var inte rädd för att höja priserna om en sektion blir fullsatt ofta, men tänk på att de nya priserna inte börjar gälla förrän nästa månad, oavsett när du ändrar dem. Hur du ska vinna matcher kommer vi till längre ned.

Det andra sättet bygger alltså på att du tränar 6 st spelare som är 18 år gamla i fler säsonger. Obs att det är bättre att träna länge än bara några träningar. Det gäller att ha mycket tålamod och planera flera säsonger framåt om du på allvar vill avancera så högt som möjligt. Det betyder att man i början får finna sig i att man inte vinner jättemycket, eftersom de man tränar upp börjar med dåliga förutsättnignar. Hur du ska träna kommer vi till under träning.

Poängen med en god ekonomi är naturligtvis att kunna köpa bra spelare på positioner som du inte tränar.

Vinna matcher
Det här är naturligtvis den stora konsten. Det finns vissa saker som är viktigare än andra. Till och börja med skulle jag rekommendera att du spelar en match utan att vilja för mycket med den, bara för att vänja dig vid vilka alternativ som finns och förstå mina termer nedan. Återigen, tänk långsiktigt, du kommer att förlora i början.

Nu kommer jag att förklara hur jag tänker kring matchmotorn. Om du går in på spelschema och klickar på resultatet från din spelade match kommer en sammanställning upp. Här får du en sammanfattning och nu ska jag försöka förklara hur du ska tänka:
Det viktigaste att titta på är offensivens flyt. Detta avgör hur bra passningar ditt lag gör och hur bra målchanser de kommer till. Dvs är detta lägre än din motståndares kommer du att passa sämre och komma till sämre chanser. Dina spelare kommer att skjuta ändå, men sannolikheten att det blir mål är mindre. Det viktigaste för att få högt betyg här är en duktig Point Guard med så högt på 'bollkontroll' och 'passning' som möjligt.
Det näst viktigaste är skott och försvar, inifrån respektive utifrån. Om ditt anfall är högre än motståndarens försvar gör du fler mål, förutsatt att du har bra offensivt flyt. På samma sätt vill du naturligtvis ha högre försvar än motståndarens anfall. (Exempel, ditt Yttre försvar är högre än motståndarens Skott utifrån, vilket är bra. Notera att ditt Inre försvar bara har med motståndarens Skott inifrån att göra.) Dina betyg i inre försvar och skott inifrån avgörs av hur bra din center och power forward är på just Inside försvar och Inside skott, och dina betyg utifrån avgörs av din Point Guard och Shooting Guard i yttre försvar, hoppskott samt långskott.

Last edited by ArgenTum at 2/22/2009 8:27:01 AM

This Post:
00
63864.11 in reply to 63864.10
Date: 2/22/2009 8:23:56 AM
Overall Posts Rated:
88
Sedan finns även returtagning, dvs hur bra ditt lag är på att ta tillbaka bollen efter missade skott (såväl motståndarens som dina egna.) Där är center och power forward viktigast med sin returtagning.

Hur ska du nu ställa upp dina gubbar?
För det första, skaffa ett hjälpprogram. Själv använder jag Basket Organizer (http://basketorg.no-ip.org/) för att förstå vilka spelare som är bäst på vilken position. Kom ihåg att detta program inte innehåller facit, utan är utvecklat av användare som gissat sig fram till vad som är viktigt, men de är ganska bra på det.

Det viktigaste är att ha en bra Point Guard med hög passning och bollkontroll. Välj den som har högst förmågor här, och bygg laget kring honom. Ta sedan ut dina 2 träningsobjekt till de positioner du tränar (mer om det nedan) och välj de 2 andra bästa gubbarna på de två kvarvarande positionerna. För att se vilka egenskaper som är viktiga för vilka positioner, använd denna sida: (http://buzzerbeater.wgz.cz/main-skills) Märk att även denna sida är gjord av användare och är inte facit. Bilda dig med tiden en egen uppfattning.

Välj sedan din backup, där 2 av dina andra träningsobjekt ska vara ersättare på rätt plats. Fyll sedan på med det bästa av det du har enl listan ovan. Notera att avbytarna spelar ca 10 minuter per match och alltså har en ordentlig inverkan på spelet.

Sedan vill du att tränaren ska 'följa listan strikt'. Detta för att maximera träningen för dina objekt, kom ihåg, för tillfället är det viktigaste att få bra träning, inte att vinna matcher. (Vinna kommer naturligtvis på en god andra plats, så glöm absolut inte bort det helt).

Anfall: Detta är mycket viktigt. I början, när du kommer att ha lågt offensivt flyt, skulle jag starkt rekommendera att undvika allt som ökar hastigheten i anfallet. Visst, snabbt låter bra, men kom ihåg att försöker långsamma spelare spela snabbt kommer de att missa passar, missa skotten och ge fler chanser till motståndarna (eftersom du tar snabbare avslut kommer motståndarna att få bollen längre tid). Försök istället hålla så lågt tempo som möjligt, håll i bollen och låt inte motståndaren få en chans att dra ifrån. Låt spelarna ta genomtänkta avslut. Alltså skulle jag vilja säga att Grundoffensiv, Tålmodig, Sök insidan och Nära korgen är de bästa taktikerna för en nybörjare.

Sedan ska du naturligtvis spela på dina styrkor, har du en bra center och en bra power forward ska du spela ex nära korgen, är du bättre på ytter ska du spela ex tålmodig eller möjligtvis rörelse (notera dock att rörelse ger ett lite högre tempo). Sedan ska du även snegla på motståndaren, har han ett mycket starkt inside försvar, försök skjuta långskott istället om du får högre skott utifrån än han får yttre försvar.

För försvar gäller samma princip, försök förutsäga motståndarens anfalls-taktik och försvara antingen inre eller yttre beroende på var du tror att motståndaren kommer att anfalla (du kan scouta motståndaren t.ex. genom att klicka på motståndaren och gå in på hans tidigare matcher och se matchrapporten. Var har han fokuserat sina anfall och med vilka betyg?) 2-3 ger inre försvar (och minskar yttre), medan 3-2 och 1-3-1 ger yttre försvar (minskar inre). Helplanspress används sällan.

Vad gäller foulproblem kör 'låt dem spela' för att maximera träning på dem jag vill få tränade.

Nu kommer vi till det kanske viktigaste av allt. Entusiasm. Det gör stor skillnad, försök alltid få hög entusiasm genom att ha låg ambition i varje match. I min åsikt är det mycket få matcher som är så otroligt viktiga att man bör spela normal eller hög. Principen är alltså att låg ambition ökar entusiasmen, normal kommer att sänka lite till nästa match och hög sänker mycket. Spelar man med en entusiasm på 9-11 på låg är det mycket bättre (ger bättre lagdelsbetyg över lag) än att spela normal på 5. (Dvs det lönar sig verkligen att spela låg i match efter match för att alltid ha entusiasmen runt 10. Rekommenderas starkt!!!)

Last edited by ArgenTum at 2/22/2009 9:16:39 AM

This Post:
00
63864.12 in reply to 63864.11
Date: 2/22/2009 9:01:57 AM
Overall Posts Rated:
88
Träning

Försök först köpa en bra tränare. Klicka på personal. Klicka på hitta en ersättare för tränaren. Här köper du en ny tränare. Det bör gå att hitta en nivå 4-5 för max 10.000, vilket är ett ok pris. Undvik tränare med 3 eller lägre. (När du ändå är här är det lämpligt att köpa en ny Marknadsförare nivå 4-5. Läkare kan så länge vara kvar på nivå 1. De olika specialiteterna som finns står det mer om i reglerna.)

Försök nu bestämma vad du vill träna. Antingen tränar du yttre spelare (Shooting guard och point guard) eller inre (center eller power forward). Använd guiden igen (http://buzzerbeater.wgz.cz/main-skills) för att förstå vilka förmågor som är viktiga för vilka spelare och inventera laget du har. Har du några 18-19-åriga spelare med relevanta förmågor? (Obs att de positioner som står på spelarsidorna, ex power forward, bara är rekommendationer. Man får inget straff för att spela en "power forward" som ex point guard.)

När du inventerat klart kan du ha hittat allt från 0 till 6 st lämplig spelare. (Hittar du 6 st lämpliga har du troligen sållat fel, det är mycket ovanligt.) Gå nu ut på transfern och köp nya spelare för runt 0-10.000 (ej dyrare!) så att du totalt har 6 st spelare som är värda att tränas. Försök få tag på/träna spelare som har åtminstone medioker i så många viktiga värden som möjligt (t.ex. för en point guard medioker i passning, bollkontroll, driva bollen, yttre försvar.) Detta beror naturligtvis på priserna på transfern som kan skilja från gång till gång, men viktigast är att ej betala för mycket för spelarna just nu, du behöver en buffert. Notera även att potential i detta läge inte är jätteviktigt, men försök hitta spelare med mer än minst sjätte man.

Principen är nu att alla 6 st spelarna ska få maximal träning varje vecka. Detta får de genom att spela minst 48 minuter (men de får ingen bonus om de spelar mer än 48 minuter, så knepet är att hamna så nära som möjligt på alla, och inte 75 minuter på en och 20 minuter på den andra.)

Inre träning med 6 st centrar/power forward.
De ska vara så långa spelare som möjligt, allra, allra minst över 2 meter, helst 2.10 eller mer. Spela din bäste av dessa som center (vilket är en något viktigare position än power forward) och en annan som power forward. Som ersättare samma princip. Då kommer de ordinare att spela ca 38 min och ersättarna ca 10 beroende på kondition. Till nästa match byt sen så de som inte spelat alls i första matchen spelar ordinarie och de som spelat ordinarie spelar som avbytare. Inför 3:e matchen kan du kika på veckostatistik där du kan se hur många minuter varje spelare spelat.

Träningen sker varje fredag. Inför detta är det viktigt att välja träningsmetod. Detta görs under träning. Välj nu till att börja med skott inifrån, välj sedan C/PF och tryck ok. Fortsätt med denna träning i ca 5-6 veckor, eller tills spelarna i snitt höjt sig 2 nivåer. Byt sedan till en annan viktig träning för innerspelare (detta eftersom desto bättre en enstaka förmåga blir jämfört med andra desto större straff får träningen). Fortsätt på detta sätt i minst 2 säsonger.

Yttre träning med 6 st Point guard/Shooting guard
Här gäller motsatsen mot inre spelare, de ska vara så korta som möjligt, absolut mindre än 2 meter. I övrigt gäller samma principer som för inre träning, men välj alltså att träna skott utifrån PG/SG.

Ytterligare än gång: tränar du spelarna i ca 1 säsong kan de säljas för ungefär 200-400.000. Väntar du ytterligare ca 1 säsong är det värda ungefär 1-2 miljoner. Detta är naturligtvis förutsatt att du hittar bra träningsobjekt från början och tränar rätt!

Last edited by ArgenTum at 2/22/2009 9:20:34 AM

This Post:
00
63864.13 in reply to 63864.12
Date: 2/22/2009 9:10:46 AM
Overall Posts Rated:
88
Gott och blandat

Försök gå så långt i cupen som möjligt. Detta genererar mycket pengar. En på förhand jämn cupmatch är en av få matcher det kan vara lönt att använda normal eller tom hög ambition på, för man tjänar en hel del pengar på det (trots att man förlorar i entusiasm till nästa serie-match.)

Draften är bra, men slösa inte bort massa pengar i början på detta. Satsa 10.000/vecka.

Var inte i längden rädd för att bygga ut arenan, det är ett bra sätt att få in mer pengar på sikt, men börja med att höja priserna, det är betydligt mer prisvärt alternativ.

Köp inte en enda jättebra spelare när du sedan börja tjäna pengar, utan försök att sprida ut pengarna och köpa 2-3 mellanbra. I första hand dock lönar det sig med en bra Point guard.

Tänk på att inte förivra dig på transfern, det går ofta att göra fynd med lite tålamod. Transfern är inte jätteaktiv här på buzzerbeater.

Och, glöm inte bort, försök alltid få hög entusiasm (runt 10), genom att ha låg ambition.

När du nu är klar med dina träningsobjekt och vet vilka dina startspelare är, försök sälja spelare eller avskeda så att du har max ca 14 spelare i laget för att spara pengar.

Läs reglerna ofta, där finns mycket, mycket bra information.

This Post:
00
63864.14 in reply to 63864.11
Date: 2/22/2009 9:11:09 AM
Overall Posts Rated:
8080
Intressant läsning, även om det känns mer som en beskriving av hur du valt att göra än om en alena rådande sanning. En del av det du skriver kåller jag med om, annat tycker jag du är ute och cyklar om, men det gör egentligen inte så mycket, utan det viktiga är att man inte får nybörjare att tro att det finns en alena rådande väg att följa. Spelet är mycket mer flexibelt och roligt än så.

Mina råd till en nybörjare:
* Våga testa olika uppsällningar
* Kolla hur din tränare väljer att byta dina spelare, det kan e goda ledtådar till vem som faktiskt är bäst och vad du behöver träna
* Gör inga stora investeringar innan du börjat bilda dig en viss uppfattning om hur spelet fungerar
* Välj en strategi (t.ex. den som du beskrivit ovan) och försök att följa den
* Våga fråga och dela med dig av dina erfarenheter
* Ha roligt

Mer komplicerat än så behöver man inte göra det.

(F.ö. var PG det sista jag valde att satsa på, pga att jag ansåg att det råkade passa mitt lags strategi bäst)

This Post:
00
63864.15 in reply to 63864.14
Date: 2/22/2009 9:25:23 AM
Overall Posts Rated:
88
Absolut, menar inte att det jag skrivit är ett facit, men jag har noterat t.ex. att många andra lag inte förstått hur viktigt detta med ambition är. Samt att jag i min åsikt tror att många underskattar PG:s betydelse och offensivens flyt. Sen får alla självklart göra som de vill. Men jag anser ändå att det till varje pris ska finnas en guide, för den information som finns är väldigt splittrad och svår att hitta. Det gör att många nya aldrig ger spelet en chans, se bara på omsättningen i lägre divisioner.

Men det skulle vara väldigt intressant att höra vad du anser att jag är ute och cyklar om, så jag lär mig lite och kan ändra i min text.

This Post:
00
63864.16 in reply to 63864.15
Date: 2/22/2009 10:30:25 AM
Overall Posts Rated:
8080
Här är några punkter som jag plockat upp lite snabbt och motiverat mer eller mindr noga.

* Rådet om att höja biljettpriserna direkt är fel. Det man ska göra är att följa sitt egets lag publikstats och jämföra med liknande lag och välja priser och arenastorlek utefter det.

* Rådet om att alla TOs ska vara 18 år. jag förordar en mix av olika träningsobjekt så at du kan utveckla ditt lag kontinuerligt, utan att offra lagets spel för det.

* Prioriteringar av spelares egenskaper beror helt på din strategi och de spelare du har att tillgå. Ett utmärkt exempel på detta är regerande svenska mästarna Bissy som valt att satsa på en kombination av distansskytte och returtagning, men helt struntar i insideskytte. Det följer inte dina prioriteringar, men är ett av många sätt att bygga lag på.

* Rådet om hjälpprogram tror jag faktiskt är direkt kontraproduktivt om man vill lära sig tror jag. Det är bättre att studera vilka betyg man får, vad statsen säger och hur tränaren väljer att byta, för att utifrån det förstå hur man blir bättre. Vill man "slölira" (vilket säker många vill) så är ett hjälpprogram däremot precis rätt väg att gå.

* Rådet om hur man skall välja att "rotera" TOs. Det är ett sätt, men det hela beror helt på vilken strategi och vilka spelarna man har. Jag följer aldrig "listan strikt", men uppnår näst intill maximal träning ändå genom att matcha spelarna rätt.

* Tempot. Hur högt tempo du ska hålla beror på många faktorer, men kanske minst på hur bra ditt lag är i sig. Det relevanta är hur det förhåller sig till motståndaren i olika avseenden (Är du det bättre laget vill du t.ex. ha högt bolltempo för att minska "slumpen", är du den bättre returtagen kanske du vill göra det eftersom du ändå tar returerna, osv)

* Om du ska köra "låt dem spela", beror även det helt på din strategi (jag använder det väldigt sällan)

This Post:
00
63864.17 in reply to 63864.16
Date: 2/22/2009 10:54:04 AM
Overall Posts Rated:
88
Jag vet att jag bad om åsikter och är tacksam för dem. Vill ändå diskutera vissa punkter.

Jag ser det jag skrivit som en direkt nybörjarguide, dvs något som jag tänkt mig "alla" ska läsa i princip första gången man loggar in för att få en bra start, inte för att följa slaviskt när man väl lärt sig en del. Iom detta anser jag att man inte kan vara för utsvävande. Tanken är att alla de som vill 'slölira' ska kunna göra det på ett enkelt sätt. Resten kommer garanterat att söka betydligt mer information på annat håll och lyckas ändå, så man kan nog säga att jag vänder mig direkt till 'slölirarna'.

1. Min åsikt är att iaf mina biljettpriser låg lågt hela första säsongen för att jag inte vågade höja dem direkt, utan "fegade". Därmed förlorade jag mycket inkomst. Sen om de exakta siffror jag nämnt är rätt kan jag inte säga, de var en grov uppskattning och är gärna något jag ändrar på, men att svara på det sätt du gjort är i min bok för svårt och för lite 'slölir' i.

2. Där har du en viss poäng. Alla mina TOs var inte heller 18 år från början. Men på lång sikt är det ändå 18-åringar som har bäst potential att tränas. Men det kanske ska ändras till 18-20-åringar eller så. (Återigen är detta tänkt för 'slölirare' och förstagångsinloggare, och då behövs lite "striktare" information.)

3. Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du menar. Jag tycker att jag är objektiv i min text och att man ska välja den taktik man har lagbygge för. Möjligen syfter du på min "teori" om PG betydelse? Isf så kanske jag kan hålla med om att jag tryckte lite väl hårt på detta, men enligt min åsikt har jag till viss del rätt, men kanske kan det partiet omformuleras på ett bra sätt.

4. Håller inte alls med. Hjälpprogram hjälper massvis, iom att man får en lätt översikt över sina spelare och vad det är som gör vissa bättre på vissa positioner. Sen att du tycker att det är roligare att inte göra det säger jag inte emot, men återigen, jag riktar mig mot 'slölirare', de övriga behöver ingen guide.

5. Där har du till ganska stor del rätt. Det är inte jätteviktigt. Min tanke var att begränsa valen i början för 'slöliraren' för att först lära sig viktigare saker. Och i det perspektivet är det lite bra att köra följ listan strikt för då kan man vara säker på att de spelare man vill testa på olika positioner (och jämföra) också är de som faktiskt spelar.

6. Återigen, nybörjare. Sällan det bättre laget, för att inte säga aldrig. De kommer ha sämre stats på alla positioner och då är det min absoluta åsikt att det är bättre med lågt tempo än högt.

7. Syftet i detta fall är att jag vet av erfarenhet att rent träningsmässigt är det bättre att ha låt dem spela, annars kan man förlora träning, framför allt om man ännu inte riktigt lärt sig var man kontrollerar sådant.

Vill till sist återigen understryka att jag inte skrivit en generell taktikguide att användas i högre serier, utan något för förstagångsanvändaren som vill 'slölira', för att hålla kvar dessa spelare och undvika den höga omsättningen det nu är. (Känns som att väldigt få spelar mer än 1 säsong, och det tror jag beror på för många valmöjligheter och för få personer som kan säga hur det "är" och för många som bara erbjuder ännu fler valmöjligheter.) Jag är helt övertygad om att den som följer min guide kommer att få framgångar, men naturligtvis finns det andra vägar att gå. (Inte heller därmed sagt att mitt sätt är det bästa.)

Hoppas på fortsatt bra diskussion! :-)

From: Mannen

This Post:
00
63864.18 in reply to 63864.15
Date: 2/22/2009 11:07:12 AM
Overall Posts Rated:
7575
Jag tycker inte det är en guide som är det viktiga att ha i stickyn, utan snarare allmän kunskap som inte står i reglerna om hur spelet fungerar (som kommer från användare, GM eller BB). Sedan kan alla själva skapa sin uppfattning och välja hur de vill lägga upp sin plan...

/Mannen
This Post:
00
63864.19 in reply to 63864.18
Date: 2/22/2009 11:13:16 AM
Overall Posts Rated:
8080
Jag tycker inte det är en guide som är det viktiga att ha i stickyn, utan snarare allmän kunskap som inte står i reglerna om hur spelet fungerar (som kommer från användare, GM eller BB). Sedan kan alla själva skapa sin uppfattning och välja hur de vill lägga upp sin plan...

Jag håller helt med om detta.

Advertisement